I Lillesands-Postens leder 9. mai stilles det spørsmål ved om vi politikere er i ferd med å abdisere. Jeg mener tvert imot at det vi gjør nå, å stå støtt i en krevende tid, er et uttrykk for ansvarlig politisk ledelse.

Vi er midt i en nedbemanningsprosess der rundt 49 årsverk skal bort. Det er dramatisk, og det er klart det gjør vondt. Det er mennesker bak tallene, kollegaer, fagpersoner og ansatte som har gitt mye for felleskapet vårt. Derfor forstår jeg både engasjementet og uroen.

Men vi politikere må også være varsomme med å gå inn og detaljstyre før vi har hele bildet. Det kan føre til utilsiktede konsekvenser, for eksempel at vi skjermer én tjeneste og dermed påfører et større kutt et annet sted, kanskje i eldreomsorgen eller i det forebyggende arbeidet for barn og unge.

Derfor er det viktig å forstå hvordan kommunen styres. Bystyret vedtar i hovedsak økonomiske rammer og delegerer oppgaver til kommunedirektøren som sammen med sin administrasjon skal utføre. For de overordnede økonomiske prosessene behandler politikerne et årsbudsjett, tertialrapporter samt har en grundig behandling av årsregnskapet. I tillegg får vi jevnlige økonomiske rapporter for å kunne følge utviklingen gjennom året, og hvis nødvendig ta grep.

I forrige møte i formannskapet fremmet Arbeiderpartiet hele 22 nye budsjettforslag, i en sak som omhandlet månedsrapporten for februar. Mange av forslagene er enten ikke gjennomførbare, allerede behandlet, eller på et detaljnivå som ikke egner seg for politisk behandling. Dette er ikke første gang. Gang på gang presenteres nye budsjettforslag, omkamper og omfattende økonomiske grep utenfor de vanlige prosessene. Det skaper uro, og det påfører både administrasjonen og politikerne merarbeid. Skal vi styre kommunen forsvarlig, må vi holde fast ved forutsigbarhet, tillit og ryddige prosesser.

Et eksempel er forslaget fra AP om å kjøpe et næringsbygg på Sekkebekksletta, en sak som allerede har vært politisk behandlet og avsluttet. Nå foreslås det plutselig igjen, i en månedsrapport, uten ny utredning og uten en god avklaring av hvordan kjøpet skal finansieres. Det fremstår som useriøst.

Et annet eksempel er forslag om å «forbedre innkjøpsrutiner på alle kommunalområder». Det høres kanskje forlokkende ut, men her har vi allerede vedtatt innkjøpskontroll. Slike forslag bør heller følges opp administrativt, ikke fremmes som politiske vedtak gang på gang. Vi politikere må ha tillit til at administrasjonen gjør den jobben vi allerede har gitt dem mandat til.

Vi i Høyre, som en del av det politiske flertallet, tar ansvar. Vi har vedtatt et krevende, men nødvendig budsjett for 2025. Vi har innført ansettelseskontroll, innkjøpskontroll, vedtatt reduksjon av flere driftskostnader og utsatt en rekke investeringer. Vi har vedtatt å redusere bemanningen med hele 49 årsverk. Dette er ikke å abdisere – det er å ta vanskelige valg.

Andreas Brovig
Gruppeleder Lillesand Høyre